Vícedenní monitorace EKG

• Vícedenní monitorace EKG

Pacientů s onemocněním kardiovaskulárního systému v posledních letech přibývá. Se zvyšujícím se počtem nemocných bohužel roste i podíl podceněných příznaků, jimž nemocní pacienti nepřikládají příznačnou váhu. K praktickému lékaři či kardiologovi přijdou většinou až tehdy, když se nemoc rozvine v opravdu závažný problém s fatálními důsledky. Často nejasné příznaky srdečních potíží jsou důvodem toho, že své nemoci lidé nevěnují potřebnou pozornost. Pacienti si mnohdy stěžují na dušnost, nevysvětlitelnou únavu, otoky končetin a přibývání na váze. Střední generace si obtíže spojuje s vyšším věkem a mladší pacienty většinou ani nenapadne, že mají problémy se srdcem, neboť přičítají příznaky zvýšenému stresu a vysokému pracovnímu tempu. Právě rychlý životní styl je příčinou velkého množství mladých lidí postižených kardiovaskulárními problémy.

Dnešní medicína je na špičkové úrovni, k diagnostice i léčbě mají lékaři k dispozici moderní technologie a postupy zvyšující naději na pacientovo uzdravení. Jednou z takových metod je elektrokardiografie, natáčení srdce. EKG je primární kardiologickou vyšetřovací metodou. Funguje na principu zaznamenávání elektrické aktivity srdce, kterou zobrazuje jako křivku na monitoru.

Vícedenní monitorace EKG

K tomu, aby kardiolog získal odpovídající výsledky v dlouhodobém průměru, se využívá metoda zvaná vícedenní monitorace EKG. Lékař zapůjčí pacientovi speciální přístroj – EKG holter, který je určen i k domácímu měření, a nezbytnými pokyny. Monitoring se provádí připevněním elektrod na tělo pacienta. Přístroj zaznamenává průběžně výsledky automaticky do interní paměti přístroje, který na konci dohodnuté doby přinese pacient zpět do ordinace, kde je lékař vyhodnotí.

Na co musí pacienti se strojkem na domácí monitorování EKG pamatovat?

• Během zapojování, které provádí vždy školený zdravotnický personál pečlivě vnímejte, kam se která elektroda zapojuje, případně si poznačte na jednoduchý plánek těla, pokud se vám elektrody odpojí, je třeba je zapojit ve správném pořadí.
  • S přístrojem nikdy nechoďte do vlhkého prostředí, nekoupejte se. Holter je elektronické zařízení, které není vodotěsné a případné škody obvykle pojišťovny nehradí.
  • xx