Diabetes v kardiologii

Diabetes patří mezi velice rozšířené onemocnění nejen v ČR, ale po celém světě. V České republice byl diagnostikován k roku 2017 více než 800 tisícům obyvatel a každý rok tento počet roste. Toto onemocnění má velký vliv na kardiovaskulární systém a není tedy divu, že tři čtvrtiny diabetiků umírají na srdeční choroby.

Jedná se o poruchu metabolismu, při které dochází buď k nedostatečné produkci inzulinu (diabetes I. typu) nebo snížené citlivosti tkání na inzulin (diabetes II. typu).

Příčiny srdečních chorob způsobených diabetem

Diabetes způsobuje zvýšení LDL cholesterolu a triglyceridů. Může za to zvýšena činnost jater, která se snaží vyrovnat nestabilní hladinu cukru, ale nezvládá regulovat krevní tuky a cholesterol. Ten se potom zachytí ve stěnách cév a způsobuje jejich ucpávání, což má za následek vznik aterosklerózy. Na průběh aterosklerózy má vliv také nadměrný krevní cukr. Reaguje s vnitřním povrchem cév a může tak zhoršit stav pacienta.

Další příčinou je obezita, která může nastat po vypuknutí diabetu ale i před ním. Obezita výrazně zvyšuje riziko infarktu a jiných srdečních chorob. Na druhou stranu i malé zhubnutí tato rizika podstatně sníží.

Kardiovaskulární komplikace spojené s diabetem

Diabetes je velmi záludná choroba. Nemusíte totiž vědět, že jím trpíte, dokud se nedostaví infarkt myokardu. Dalšími kardiovaskulárními problémy, které postihují diabetiky, jsou například srdeční arytmie nebo kardiogenního šok.

Arytmie je název pro poruchu srdečního rytmu. Srdce pracuje buď moc rychle, nebo naopak pomalu, což má za následek špatné zásobení tkání kyslíkem a živinami. Je způsobená buď špatnou tvorbou vzruchů, nebo chybou v jejich šíření po srdečním svalu.

Nejčastější příčinou kardiogenního šoku je infarkt myokardu. Jedná se o selhání levé komory, která slouží jako pumpa. Klíčovými vyšetřovacími metodami v případě kardiogenního šoku jsou EKG, biochemické vyšetření krve a transtorakální echokardiografie.

Většina diabetiků umírá důsledkem kardiovaskulárních komplikací. Velmi často jsou tyto komplikace spojeny s výše zmíněnou aterosklerózou neboli kornatěním tepen, jelikož diabetes má vliv na změnu hladinu tuku v krvi. Jedná se o civilizační chorobu, kterou způsobuje ukládání tuků ve stěně tepny. Tepna se tak poškozuje a zachycují se na ní aterogenní látky. Tyto látky postupně ucpávají průchod tepny a krev se tak nedostane do dalších částí těla, které tepna zásobuje.

Ruku v ruce s diabetem jde i vysoký krevní tlak, tzv. hypertenze, který patří mezi jednu z nejčastějších kardiovaskulárních chorob.

Jak diabetu předejít

Tak jako je tomu u každé civilizační choroby, nejlepší prevencí je zdravý životní styl. Pokud se budeme dostatečně hýbat a zdravě stravovat, rapidně tím snížíme riziko tohoto onemocnění. Diabetes hrozí nejvíce lidem, kteří jsou starší 45 let, mají nadváhu nebo jsou obézní, mají v rodině anamnézu diabetu, trpí vysokým krevním tlakem či depresemi, mají vysoký LDL cholesterol, aj. V případě, že člověk má jeden a více z uvedených rizikových faktorů, je zde šance, že bude trpět diabetem. Tato choroba se pak léčí nasazením antidiabetik případně inzulinovými injekcemi.